Urdaibai Biosfera Erreserba » Etnografia » Ermitak

Izena: San Esteban. Beste erabilpenetara zuzenduta.

Parrokia: San Bizenteko parrokiari zegokion.

Kokapena: Baselizaren eraikina lehen korta eta gaur egun etxebizitza bihurtuta dago. Kanpona mendiaren hegalean, Zuzaeta baserri-etxetik gertu, kokatuta dago.

Sarbidea: Munitibar-Arbatzegi-Gerrikaitz eta Lekeitio herrien arteko errepidean, 39,200 km-an ezkerretara desbideratzea hartu behar da. 300 m-ra baseliza zegoen.

San Esteban
San Esteban.

Ohar historikoak:

Sorreraren data: Iturrizaren aburuz:

"San Esteban Proto Martir en Zuzaeta, fundada por Esteban de Zuzaeta en el terreno de su Casa acia el año 1580".

Baselizaren Kontu-Liburuan ondoko datuak agertzen dira:

Baselizaren ondasunak: 1725eko urtean, beste ondasun batzuen artean, lau lur-estatu zirkulu borobilean zituen.

Baselizaren giltza eskuetan eta giltzarrapoa duen Esteban Zuzaetak ematen dituen kontuetan aipatzen denez Jul. Thomas Oxinaga margolariari baseliza honetako aldarerako egindako erretaula-margoagatik ordaintzen zaio "en que estan pintados el glorioso Proto Martir, Sta. Marina vIrgen y Mr. y Sta. Agueda virgen y Martir", porque se había deshecho y borrado.

1768ko bisitan bere hormetariko bat erorita eta goitik behera zartaduraz beteta dagoela esaten da: "de suerte que no se puede celebrar el santo sacrificio de la misa por lo indecente que esta y peligrosa y dha ermita no tiene fondo conque poder redificar: en cuio supuesto Juan de Zuzaeta Maiordomo dice que asegurara tener la dha hermita con el ornato debido y decencia a su costa, con tal que se le entregue el libro por quanto dha hermita se halla dentro de los pertenecidos y proximo a la casa de dho Juan de Zuzaeta".

1773ko urtean ermita egoera desitxurosoan dagoela berriro esaten da eta jausteko dagoenez konpondu eta itxura eman arte bertan meza ospatzea debekatuta dagoela gehitzen da.

1773ko irailaren 9an Arbatzegiko San Bizente parrokia-elizaren abade onuradunaren ziurtagiri baten hauxe esaten da:

"...que en cumplimiento de lo que mando en el auto precedente hice saber lo contenido en el al Señor Fiel de esta anteiglesia de Arbazegui y a Juan de Zuzaeta becino de esta y en consecuencia observacion de lo dispuesto en dho auto dho Juan de Zuzaeta reparo rehedifico la pared que amenazaba ruina de la ermita de Sn Esteban de Su Jurisdiccion e hizo los demas reparos necesarios al culto de dha ermita y para q. constte Firmo en estta dha Anteiglesia a nuebe de septiembre de mil setecientos setenta y tres."

Aurreko liburuan ondokoa dioen oharra dago:

"El monte en cuia posesion se ha hallado la Ermita de S. Esteban como aparece en las quentas, de su razon, vendieron los vecinos de esta Anteiglesia pª pago de constribuciones de la propiedad de ella qe solicitaron del Gobierno intruso dha venta. Este monte se vendio el año 1793."

Ermitaren konponketa: 1836ko kontuetan hauxe agertzen da: "... Itt quarenta y cinco rrs pagados a Pedro de Larrea por treinta qqw de cal para lebantar las paredes caidas...".

Urdaibaiko Galtzagorriak © 2017. Kontaktatu gurekin: galtzagorriak@urdaibai.org

Babesleak: Eusko Jaurlaritza, Gernika-Lumoko Udala eta Urdaibai Biosfera Erreserba.