Urdaibai Biosfera Erreserba » Etnografia » Ermitak

Izena: Santa Luzia, herritarrentzat Santa Lutzi.

Parrokia: San Bizente Martir.

Kokapena: Gerrika auzoan, Santa Lutzia (Ermitaria) baserri-etxearen ondoan.

Sarbidea: Munitibar-Arbatzegi-Gerrikaitzetik Bolibarrerako errepidean, 49,500 km-an, Gontzogarai deituriko parajean ezkerretara hartu behar da Gerrika auzora daraman auzo-bidea. Aipaturiko paraje horretatik 1,5 km-ra baseliza dago.

Deskribapena: Lau angeluko oinplanoa (12,50 x 12,15 m) du. Bistan dagoen harlangaitzezko hormak eta harlanduzko izkinak. Bi isurialdeko teilatua. Bao bakarreko kanpai-horma kanpaiarekin. Gurutzea erliebean du. Arku konopialdun atea hego-ekialdean eta itsututako gezi-leihoa hego-mendebaldean. Bi leiho dinteldun eta gezi-leihoa hego-ekialdean. Orain, harlauzazko zorua eta, lehenago, lurrezkoa.

Irudiak: Santa Luzia, San Antonio eta Sortzez Garbia.

Artapena: Ona.

Garaiko Santa Luzia
Garaiko Santa Luzia.

Jaia, kultua eta errituak: Santa Luziako jaia, abenduaren 13an, hurrengoko domekan ospatzen da. Meza. Garai batean, mezaren ostean, Aiztie Montorra deituriko lekuan erromeria ospatzen zen."

Errogatibak: Igokundearen aurreko hiru egunetatik batean parrokiatik baseliza honetara errogatiban joaten zen. Udalak parte-hartzaileei ardoa eta ura ematen zien."

Igandeetako kultua: Igandeetako kultua ospatzen da. "

Ezkontzak: Noizbehinka ezkontzak ospatzen dira."

Ehorzketak: Baselizaren aurrealdean, gaur egun Erinotza eta Ortu-azpi moduan ezagunak diren lurretan giza aztarnak aurkitu dira. "

Ziortzako Kolejiatako hilobi bat, Pedro Vázquez Aitaren ustez, baseliza honetan du jatorria:"

"Recientemente hemos girado una excursión a la única Colegiata que ha existido en Vizcaya, y entre los objetos artísticos, allí conservados, nos ha llamado singularmente la atención por el extraordinario valor artístico y por la antigüedad que tiene, un sepulcro, procedente de la ermita de Santa Lucía de Garay, situada en una próxima colina, uno de los primitivos santuarios que se levantaron en Vizcaya, al alborear la Edad Media y anterior al de Santa Maria de Cenarruza, ésta, según hemos leído en un manuscrito del Archivo de esta Iglesia, fue fundada en 968 por los primeros caballeros de Vizcaya..."."

Iturrizak berak ere baselizaren aldamenean hilobiak eta hilarriak daudela dio:"

"Reducida de muchos siglos a esta parte en Heremitorio, sito en jurisdicción temporal y espiritual de la Anteiglesia de Arbacegui; existen en su banda oriental seis sepulcros de piedra areniza y doce lapidas, ó cubiertas sin inscripcion; y aunque vbo muchos mas en la antiguedad se han minorado á causa de haver llebado los Caseros y herreros para las fuentes y otros Menesteres, y los Carmelitas Descalzos del Convento de Marquina llevaron dos para el remojo del abadejo. Habiendo abierto en tiempos pasados algunos de dichos sepulcros de Santa Lucia, hallaron los esqueletos vestidos y calzados con botas, espuelas, puñales y lanzas a vsanza antigua, segun escrive Juan Iñiguez de Ibarguen en el Quaderno 78 libro 2.º Capitulo 15 de la Coronica General Española y Sumaria de la Casa Vizcayna"."

Antzinako Parrokia: Iturrizak berak dioenez Bizkaiko parrokia zaharra da, Ziortzakoa baino lehenagokoa."

"...despues de haver celebrado Misa Combentual en Santa Lucia de Garai de Guerrica primitiva Parroquia de Vizcaya fundada por el Caudillo, y parientes de la casa de Garai que está a la banda Setentrional y distancia de medio quarto de legua de Cenarruza, vieron vna aguila caudalosa Coronada, que boló precipitadamente, y cogiendo en sus vñas una Calabera de persona humana de la osera de Santa Lucia, se elebó y dejó caer sobre Cenarruza, y atribuyendo á cosa sobrenatural este acaecimiento, determinaron los feligreses de ella acer la translación de la Parroquia en el paraje de Cenarruza..."."

On Joxe Migel Barandiaranek, 1920an, J. Meabebasterretxeak konatutako ondoko kondaira aipatzen du. Bertan, erlijio-kontuengatik eta elizen kokapenengatik jentilen eta kristauen arteko borroka dago:

"Los gentiles tenían su iglesia en Gerrika, y después los gentiles y los cristianos empezaron a guerrear y los cristianos hicieron su iglesia en el sitio en que esos gentiles tenían (la suya). Allí está también ahora la iglesia: Santa Lucia de Garay.

Los gentiles tenían el cementerio en Santa Lucia; después el águila tomó aquí en las garras (una) calavera de gentil y la dejó caer en Ziortza. Y después la gente quiso hacer la iglesia en Gontzegarai juzgando que aquí había mejor sitio que en Ziortza. Pero dicen que las obras que hacían de día, alguién las llevaba de noche a Ziortza. Una noche pusieron un gaurda para saber quién las llevaba y tal guarda se quedó ciego, y no vio quién llevaba las obras.

Después, abandonando Gontzegarai decidieron hacer la iglesia en Ziortza."

Urdaibaiko Galtzagorriak © 2017. Kontaktatu gurekin: galtzagorriak@urdaibai.org

Babesleak: Eusko Jaurlaritza, Gernika-Lumoko Udala eta Urdaibai Biosfera Erreserba.